Apples dominans över Sveriges mobilmarknad

Apple presenterade nyligen sin kommande iPhone 16 inför många av sina entusiastiska följare. Förväntningarna var också stora på hur AI ska integreras i denna nya telefon. Men hur populär är iPhone i Sverige och hur är deras marknadsandel i jämförelse med andra länder?

Faktum är att iPhone är omåttligt populär i Sverige. Med en marknadsandel på nästan 57% hör Sverige till de länder där Apples marknadsandel är högst gällande mobiltelefoner. De är faktiskt bara ett fåtal större länder där iPhone är så pass populär som i Sverige. I tabellen nedan redovisas Apples marknadsandel på några av de största marknaderna i världen.

LandiPhone marknadsandel (%)
Japan61,25
Kanada60,47
USA58,10
Sverige56,22
Storbritannien52,28
Tyskland39,35
Australien39,27
Frankrike35,38
Italien31,47
Ryssland31,03
Brasilien13,21
Indien2,36
Källa: World Population Review

Denna tabell visar en stor variation i iPhone-användning beroende på land, med Japan och Kanada i topp gällande större länder. Datan visar också att mindre länder som exempelvis Andorra och Bermuda har en ännu större andel iPhone-användare. Sverige står dock ut jämfört med länder som exempelvis Indien och Brasilien där billigare alternativ dominerar.

Populära alternativ till iPhone i Sverige

Apple leder tydligt med en imponerande marknadsandel på nästan 57%. Detta speglar svenskarnas preferens för iOS-enheter. Samsung håller också en stark position som den näst mest populära mobiltillverkaren med nästan 30% av marknaden. Trots stark dominans av dessa två jättar finns det utrymme för mindre kända märken som exempelvis Xiaomi och Huawei. De fortsätter att kämpa om en plats på den konkurrenskraftiga marknaden. Denna mångfald av valmöjligheter belyser de svenska konsumenternas varierade behov och preferenser.

Vår kommentar

En lansering av en ny iPhone har historiskt sett varit ett stort evenemang. Många svenska mobiloperatörer har också försökt “hänga på” genom att paketera sina mobilabonnemang tillsammans med den nya modellen. Men även om iPhone fortfarande är väldigt populär i Sverige har den, enligt oss, tappat lite av sin glans. Visst ser vi nu flera operatörer använda sig av iPhone 16 i sin marknadsföring men vi bedömer att många av oss inte längre finner det lika viktigt att ha den senaste iPhonen. Om AIs roll i iPhone 16 kommer ändra på detta återstår att se.

Lämna en kommentar