Som med nästan alla typer av abonnemang försöker mobiloperatörer få sina kunder att teckna avtal med bindningstid. Det är dock långt ifrån lika vanligt idag som det var för bara tio år sedan.
Genom att “låsa in” sina kunder kan mobiloperatörer enklare prognostisera sina intäkter. Vill man vara lite cynisk går det också att hävda att de inte behöver möta sina kunders förväntningar i samma utsträckning. Historiskt sett har det vanligaste sättet för mobiloperatörer att binda upp sina kunder varit att kraftigt subventionera populära mobiltelefoner. Just denna typ av bindningstid är dock inte lika vanlig idag. Det främsta skälet till detta är Apples dominans med sin iPhone. Till skillnad från andra tillverkare har Apple inte alls haft samma intresse av att deras telefoner “reas ut”. Så istället har mobiloperatörer behövt finna andra sätt för att kunna säkerställa att deras kunder tecknar avtal med bindningstid.
Bindningstider på mobilabonnemang idag
Det finns fortfarande mobiloperatörer som profilerar sig genom att paketera sina mobilabonnemang med telefoner. Två exempel är Comviq och Halebop. Det har dock blivit vanligare att operatörer försöker paketera sina mobilabonnemang med andra typer av abonnemang. Inte sällan kan de gälla olika typer av streamingtjänster. Inte minst Telia har, efter sitt köp av TV4 och C More, erbjudit olika typer av paketeringar med förmånliga priser. Ofta med krav på bindningstid. Andra mobiloperatörer har helt enkelt erbjudit en rabatt på månadskostnaden om kunden binder upp sig på ett längre avtal.
De främsta prispressarna på marknaden idag är, enligt oss, Vimla och Hallon. De var nyskapande när det lanserades. Inte bara genom sina billiga mobilabonnemang utan även genom att de helt hade slopat bindningstider. Det verkar fortfarande vara ett vinnande koncept och enligt oss ska det krävas ett väldigt bra erbjudande för att det ska vara intressant att teckna ett mobilabonnemang med bindningstid.
Vanliga frågor om bindningstid
Det kan finnas många frågor om bindningstid. Inte minst från personer som funderar på att byta mobilabonnemang. Därför har vi nedan försökt svara på några av de vanligaste frågorna.
När du har ingått ett avtal med bindningstid så har du förpliktat dig till att betala för tjänsten under hela bindningstiden. Det går så klart att sluta använda tjänsten men du behöver då betala en klumpsumma för perioden som återstår. När det gäller mobilabonnemang kan det också bli aningen mer komplicerat om du vill behålla ditt befintliga telefonnummer. Exakt vilka möjligheter du har att bryta ett mobilabonnemang med bindningstid skiljer sig därför åt mellan olika mobiloperatörer.
Ja, ett konsumentavtal får inte ha en längre bindningstid än 24 månader.
Bindningstid är den tidsperiod du har förbundit dig att betala för en tjänst. Vanligtvis 12 eller 24 månader. Uppsägningstid är den period du behöver betala för tjänsten efter att du har sagt upp avtalet. Vissa mobiloperatörer har fortfarande uppsägningstider på sina mobilabonnemang men det har blivit allt mer ovanligt.