Mobilabonnemang pensionär

Som pensionär finns det många billiga mobilabonnemang att välja mellan. För de flesta alternativ behöver du inte vara pensionär utan kravet är du är 55+. Därför är det vanligt att dessa mobilabonnemang kallas för seniorabonnemang.

4 Abonnemang hittades

Senast kontrollerat: 2024-07-20

Senior
Surf
3 GB
Samtal & SMS
Fria
95 kr/mån
Priset gäller i 5 månader, därefter 95 kr/mån
48 kr/mån
903 kr
1 140 kr
0 mån
Senior
Surf
14 GB
Samtal & SMS
Fria
155 kr/mån
Priset gäller i 5 månader, därefter 155 kr/mån
78 kr/mån
1 473 kr
1 860 kr
0 mån
Senior
Surf
22 GB
Samtal & SMS
Fria
205 kr/mån
Priset gäller i 5 månader, därefter 205 kr/mån
103 kr/mån
1 948 kr
2 460 kr
0 mån
Senior
Surf
35 GB
Samtal & SMS
Fria
265 kr/mån
Priset gäller i 5 månader, därefter 265 kr/mån
133 kr/mån
2 518 kr
3 180 kr
0 mån

Mobiloperatörer som erbjuder seniorabonnemang

Vissa mobiloperatörer erbjuder rabatter till pensionärer och seniorer. Här tittar vi främst på de mobiloperatörer som har specifika seniorabonnemang. Dessa abonnemang skiljer sig i sin tur en del åt gällande mängd data, mobilnät, typ av kundservice och inte minst pris. Vi har medvetet valt att titta lite närmare på de absolut billigaste seniorabonnemangen.

Hallon senior

Snabbfakta Hallon

Nät: Tre
Pris: 99 – 179 kr/mån
Data: 4 – 16 GB
Krav: Över 55 år
Bindningstid: Nej
Fria samtal: Ja
Telefonsupport: Nej

Om Hallons seniorabonnemang

Hallon erbjuder riktigt billiga mobilabonnemang för seniorer och pensionärer. Till skillnad från deras övriga abonnemang är det dock relativt lite data som ingår. De erbjuder heller inte telefonsupport men prismässigt är hallon svårslagna.

Mer info
Fello mobilabonnemang pensionär

Snabbfakta Fello

Nät: Telia
Pris: 95 – 265 kr/mån
Data: 3 – 35 GB
Krav: Över 55 år
Bindningstid: Nej
Fria samtal: Ja
Telefonsupport: Ja

Om Fellos seniorabonnemang

Om du letar efter ett billigt seniorabonnemang och önskar Telias nät kan Fello vara den rätta operatören för dig. De erbjuder relativt mycket data för ett bra pris. De har också en kundservice som kan hjälpa dig komma igång över telefon.

Mer info
Vimla seniorabonnemang billigt

Snabbfakta Vimla

Nät: Telenor
Pris: 100 – 300 kr/mån
Data: 3 – 75 GB
Krav: Över 55 år
Bindningstid: Nej
Fria samtal: Ja
Telefonsupport: Nej

Om Vimlas seniorabonnemang

Vimla erbjuder inte telefonsupport. Däremot ligger det väldigt bra till när det gäller pris. De kan också erbjuda rejält med data på sina seniorabonnemang. Ett mycket populärt alternativ för seniorer som har behov av mycket surf till ett bra pris.

Mer info
Billiga seniorabonnemang

Snabbfakta Tellus Mobil

Nät: Tele2
Pris: 95 – 295 kr/mån
Data: 5 – 100 GB
Krav: Över 55 år
Bindningstid: Nej
Fria samtal: Ja
Telefonsupport: Ja

Om Tellus Mobils seniorabonnemang

Tellus Mobil är en relativt liten mobiloperatör men de har väldigt förmånliga priser om du fyllt 55 år. De erbjuder flera olika nivåer gällande surf och de har också telefonsupport. Ett enkelt men bra alternativ för många seniorer.

Mer info

Mobilabonnemang för seniorer och pensionärer

Det finns numera flertalet olika typer av mobilabonnemang. Det finns exempelvis företagsabonnemang med specifika tjänster och tilläggsfunktioner. Flera mobiloperatörer erbjuder även mobilabonnemang för barn som har praktiska funktioner som kostnadskontroll. Så vad är det egentligen som är specifikt med de som många operatörer har valt att kalla för seniorabonnemang? I de allra flesta fallen är det faktiskt inte något alls som skiljer seniorabonnemang från vanliga mobilabonnemang. Det är en “paketering” för en rabatt för pensionärer och seniorer helt enkelt.

Krav för att kunna teckna ett seniorabonnemang

Vissa kallar det för mobilabonnemang för pensionärer men de vanligaste namnet är seniorabonnemang. Det finns nämligen ingen mobiloperatör som idag har ett krav på att du har gått i pension för att kunna ta del av ett visst erbjudande. Istället finns det andra parametrar du behöver uppfylla.

Ålder

I princip alla mobiloperatörer har som krav att du anger din ålder när du tecknar ett nytt mobilabonnemang. För att kunna ta del av en seniorrabatt är den vanligaste åldersgränsen 55 år. Det finns dock operatörer som har en högre gräns på 65 år. Det finns även exempel på operatörer som har olika typer av erbjudande beroende på hur gammal du är. Men är du under 55 år finns det idag ingen operatör som erbjuder någon form av seniorrabatt.

Kreditkontroll

Har du fyllt 55 år kan du med andra ord ta del av ett mer förmånligt erbjudande från många mobiloperatörer. Flera kräver dock att du inte har betalningsanmärkningar och kommer genomföra en kreditkontroll när du tecknar ett nytt abonnemang. Det finns dock undantag. Om du väljer en operatör som exempelvis hallon erbjuder de kortbetalning där du i själva verket betalar i förskott. Detta innebär att de inte behöver genomföra en kreditkontroll och du kan teckna ett seniorabonnemang även om du har en betalningsanmärkning.

Att välja rätt seniorabonnemang

Om du har fyllt 55 år och har ett vanligt mobilabonnemang rekommenderar vi att du överväger att byta till ett seniorabonnemang. Många erbjudanden är riktigt bra och det finns möjligheter att spara en hel del pengar. Men vilket seniorabonnemang är bäst? Det beror lite på dina förutsättningar och det finns ett antal faktorer att beakta när man jämför mobilabonnemang.

Pris

Priset är kanske den enskilt viktigaste faktorn att jämföra då vi redan etablerat att ett seniorabonnemang i princip är precis som ett vanligt mobilabonnemang med en rabatt. Det kan dock vara relativt komplicerat att jämföra priser och det är inte självklart vilket de billigaste seniorabonnemanget är. Detta beror på att många mobiloperatörer har erbjudanden där de kraftigt reducerar priset för nya kunder under en tidsbegränsad period. Efter den initiala rabatten kommer du sedan betala ordinarie pris. Så även om det kommuniceras rea på seniorabonnemang kan det vara värt att jämföra de ordinarie priserna på abonnemangen. 

Kundservice

Utöver pris rekommenderar vi att du kontrollerar vilken typ av kundservice som operatören erbjuder sina kunder. Oavsett ålder finns det många konsumenter som önskar att kunna ringa en kundservice ifall de stöter på några problem eller har frågor om exempelvis betalning eller funktioner. Flera mobiloperatörer som erbjuder de allra billigaste mobilabonnemangen erbjuder inte telefonsupport. Istället har de olika alternativ online som exempelvis chat och kundforum. Om detta är något du känner dig obekväm med rekommenderar vi att du väljer en operatör som erbjuder telefonsupport.

Flytt av nummer

Om du idag har ett vanligt mobilabonnemang och vill byta till ett seniorabonnemang är det enkelt att behålla ditt nuvarande nummer. Alla mobiloperatörer erbjuder idag sina kunder att välja ett nytt nummer eller “flytta med” sitt befintliga. Detta är inte något som kostar något extra. Processen är också okomplicerad och tar som högst ett par dagar. Viktigt att påpeka är att om du vill behålla ditt nummer behöver det vara ditt namn som är registrerat på numret hos din befintliga operatör.

Mängd data

De flesta operatörer har ett flertal olika alternativ när det gäller sina seniorabonnemang. För alla alternativ vi presenterar här ingår fria samtal och SMS inom Sverige. Istället är det mängden data som ingår varje månad som avgör priset. Hur mycket data du behöver kan vara mycket individuellt och variera en hel del beroende på hur du använder din mobiltelefon. Lyssnar du exempelvis mycket på podcasts eller streamar video kan det förbrukas en hel del data. Andra personer har väldigt låga behov av data och använder sin mobil primärt till att ringa och ta emot samtal. Är du osäker på hur mycket data du behöver kan du kontrollera din specifikation på ditt nuvarande abonnemang eller kontakta kundservice. Om du fortfarande har svårt att välja rekommenderar vi att du väljer ett billigare seniorabonnemang med lite mindre data. Du kan alltid uppgradera senare om det visar sig att du behöver mer surf till ditt seniorabonnemang.

Täckning

Utöver pris och kundservice är nog abonnemangets täckning det viktigaste att kontrollera. Det finns idag fyra primära mobilnät i Sverige och det är Tele2, Telia, Telenor och Tre. I storstäder är skillnaderna på dessa nät små även om det kan skilja sig åt när det gäller exempelvis 5G-utbyggnad. På landsbygden kan det dock vara betydande skillnader i täckning. Så oavsett val av seniorabonnemang rekommenderar vi att du kontrollerar vilket nät operatören använder sig. Har du tidigare inte använt ett mobilabonnemang som använder sig av detta mobilnät kan det vara värt att kontrollera täckningskartor. Dessa finns normalt på operatörens hemsida.

Bindningstider

Historiskt sett har det varit vanligt med både bindnings- och uppsägningstider när det gäller mobilabonnemang. Idag har inga av de bästa seniorabonnemangen någon form av bindningstid. Det kan dock finnas undantag om vill köpa en telefon tillsammans med ditt seniorabonnemang. Vi rekommenderar dock att köpa telefon separat och undvika att binda sig i längre avtal.

Så tecknar du ditt seniorabonnemang

Om du är berättigad till att teckna ett seniorabonnemang finns det som sagt en del pengar att spara. Är du ute efter ett av de billigaste alternativen behöver du teckna ditt seniorabonnemang online. Detta är idag en relativt okomplicerat process som vi går igenom nedan.

Välj mobiloperatör

Det första steget är att välja mobiloperatör. Har du hittat den som passar dina behov bäst gällande pris, täckning och kundservice är det bara att navigera till deras hemsida. Då många operatörer har återkommande kampanjer och reor på just seniorabonnemang kan det finnas skäl att kontrollera aktuella erbjudanden innan du tecknar abonnemanget.

Välj seniorabonnemang

Väl på operatörens hemsida har de flesta en specifik sektion som antingen heter “Seniorabonnemang” “Mobilabonnemang pensionär” eller dylikt. Där presenteras de olika alternativen som i regel enbart skiljer sig åt gällande mängden data som ingår. Välj hur mycket data du önskar. Är du osäker kan det var en bra idé att initialt välja ett seniorabonnemang med relativt lite data. 

Val av nummer och betalningsalternativ

Efter att du valt hur mycket data du önskar är det dags att teckna avtalet. I denna process kommer du få frågan om du vill välja ett nytt nummer eller flytta med ditt befintliga. När det sedan gäller verifiering av din ålder kan det skilja sig åt mellan olika operatörer. Vissa kräver BankID medans andra enbart ber dig skriva in ditt personnummer. När det sedan gäller betalningsalternativ kan det också finnas en del skillnader mellan olika operatörer. Vissa erbjuder enbart kortbetalning medans andra erbjuder betalning mot faktura med exempelvis Klarna.

Inloggning på ditt konto

Efter att du genomfört din betalning kommer de flesta mobiloperatörer skicka inloggningsuppgifter till dig via e-post. Med dessa uppgifter kan du sedan logga in antingen på operatörens hemsida eller via en app. Vissa erbjuder inloggning via BankID. Från inloggat läge eller i appen kan du sedan kontrollera nyttjande av data, ladda ner specifikationer med mera. Själva SIM-kortet skickas via posten och redo att aktiveras så fort du sätter in det i din mobiltelefon.

Mobilabonnemang pensionär – FAQ

Seniorabonnemang med rabatt

Om du fortfarande känner att du har fler funderingar angående seniorabonnemang hoppas vi att du finner svaren i vår sammanställning nedan.

Är dina frågor eller funderingar fortfarande obesvarade får du gärna lämna en kommentar eller kontakta oss så ska vi försöka att svara.

Klicka på ett hjärta för att betygsätta denna artikel!

Genomsnittligt betyg 4.5 / 5. Antal betyg: 51

Inga betyg ännu