Teckna mobilabonnemang utan kreditupplysning

När man tecknar ett mobilabonnemang online är det kutym att mobiloperatören begär en kreditupplysning. Det finns dock möjlighet att teckna ett mobilabonnemang utan kreditupplysning.

Det finns flera skäl till att mobiloperatörer begär kreditupplysningar från nya kunder. Dels för att minska riskerna för bedrägeri men framför allt som ett verktyg för riskbedömning. En kreditupplysning ger nämligen information om din tidigare betalningshistorik. Den visar exempelvis om du tidigare har missat betalningar eller har stora skulder. Detta kan vara en indikation på att du kanske inte kommer att betala för ditt mobilabonnemang i tid. En kreditupplysning visar också om du har eventuella betalningsanmärkningar. Just betalningsanmärkningar brukar vara ett vanligt skäl till att mobiloperatörer nekar att bevilja ett nytt mobilabonnemang.

Skäl att undvika kreditupplysning

Om du är intresserad av att byta till ett nytt mobilabonnemang kan det finnas skäl att vilja undvika en kreditupplysning. Som vi precis nämnt kan en betalningsanmärkning vara ett hinder för att bli beviljad ett nytt mobilabonnemang. Detta även om din ekonomi i övrigt är sund. Just betalningsanmärkningar ligger dessvärre kvar i hela 3 år för privatpersoner. Det spelar därför ingen roll vilken inkomst du har idag vilket så klart kan vara frustrerande för vissa. Så “sitter du fast” med en gammal betalningsanmärkning kan det finnas goda skäl att söka efter en mobiloperatör som inte begär kreditupplysning.

Det kan även finnas andra skäl att vilja undvika kreditupplysningar. Exempelvis kan flera upplysningar påverka din kreditvärdighet. Om du har för många kreditupplysningar inom en kort tidsperiod kan det tolkas som att du söker mycket kredit, vilket kan tolkas som en ökad risk av kreditgivare. Det kan i sin tur påverka ditt kreditbetyg negativt. För andra personer kan det helt enkelt handla om en känsla av personlig integritet. De vill helt enkelt inte att företag ska granska deras ekonomiska historia. 

Operatörer som inte tar kreditupplysning

De allra flesta mobiloperatörer tar en kreditupplysning innan det godkänner nya kunder. Det finns dock möjligheter att helt undvika kreditupplysning. Bland de operatörer som erbjuder riktigt billiga mobilabonnemang är det framför allt Fello och Hallon som utmärker sig.

Fello

Fello erbjuder flera olika betalningsalternativ för sina kunder. Väljer du kortbetalning kommer de inte ta en kreditupplysning på dig. Skälet till detta är att genom att välja kortbetalning betalar du för ditt mobilabonnemang i förskott. Fello tar med andra ord ingen risk och behovet av riskbedömning har eliminerats.

  • OBS – Även om du med kortbetalning betalar för ditt mobilabonnemang i förskott kan det tillkomma kostnader. Exempelvis för roaming utomlands. Fello har därför ett kostnadstak. Vill du höja ditt kostnadstak hos Fello kommer de att utföra en kreditkontroll.

Hallon

Även Hallon erbjuder kortbetalning till sina kunder. Väljer du kort som betalningsalternativ hos Hallon kommer de inte att begära en kreditupplysning. Du kan med andra ord teckna ett mobilabonnemang hos Hallon även om du har en betalningsanmärkning. Detta gäller dock enbart om du väljer kortbetalning. Önskar du betala mot faktura kommer de genomföra en kreditkontroll.

Vimla

Tyvärr går det inte att undvika kreditkontroll om du önskar att teckna ett mobilabonnemang hos Vimla. Dock är det inte nödvändigtvis “kört” om du har en betalningsanmärkning. För kunder som inte möter Vimlas krav på fakturabetalning erbjuds kortbetalning. Observera att Vimla då inte godkänner varken betal- eller utlandssamtal. 

Sammanfattning

Det kan som sagt finnas flera skäl till att man önskar att undvika kreditupplysningar. Tyvärr är det inte helt enkelt om du önskar att teckna ett nytt mobilabonnemang. Det finns dock ett fåtal alternativ tillgängliga om du kan tänka dig kortbetalning. De ledande operatörerna som erbjuder mobilabonnemang utan kreditupplysning är Fello och Hallon.

Vanliga frågor

Förhoppningsvis har du nu fått lite bättre koll gällande mobilabonnemang utan kreditupplysning. Men för vissa kan det säkert finnas flera frågor så därför har vi nedan sammanställt våra svar på vanliga frågor som är relaterade till mobilabonnemang och kreditupplysningar.

Kan jag köpa en ny mobiltelefon utan kreditkontroll?

Vill du köpa en ny mobiltelefon hos en mobiloperatör som exempelvis Hallon eller Comviq kommer det vara svårt att undvika en kreditupplysning. Vill du exempelvis teckna ett nytt mobilabonnemang hos Hallon tillsammans med en mobiltelefon på avbetalning kommer de att begära en kreditkontroll. Även om du väljer att betala med kort för abonnemanget.

Hur länge gäller en betalningsanmärkning?

I Sverige gäller en betalningsanmärkning normalt i 3 år från det datum då den registrerades. Detta gäller oavsett om skulden har betalats av eller inte under dessa tre år. Efter denna tid tas anmärkningen automatiskt bort från kreditupplysningsföretagens register.

Det finns dock vissa undantag. Till exempel, om en skuld övergår till Kronofogden och blir en försäljning av fast egendom (utmätning av en fastighet), kan anmärkningen finnas kvar i upp till 10 år.

Vem genomför kreditupplysningen?

I Sverige finns flera företag som genomför kreditupplysningar. De mest kända kreditupplysningsföretagen är UC (Upplysningscentralen), Bisnode och Creditsafe. Olika mobiloperatörer kan så klart använda sig av olika företag för hjälp med kreditupplysningar.

Lämna en kommentar