Vimla har Sveriges nöjdaste kunder. I alla fall om vi ska tro på resultaten från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som presenterades idag.
SKI utför varje år en undersökning där de mäter kundnöjdhet hos både privatkunder och företagskunder inom mobiltelefoni. Resultaten från året undersökning visar att den negativa trenden i kundnöjdhet bland privatkunder är bruten.
Om undersökningen
SKI genomförde över 3 000 intervjuer under september 2022. Från intervjuerna mäts kundnöjdheten på en skala från 0 till 100. Enligt SKI är ett betyg över 75 nödvändigt för att kunna hävda en stark relation mellan företag och kund.
Resultat privatkunder
När det gäller privatkunder blev resultatet som följer:
Resultat företagskunder
När det gäller företagskunder blev resultatet som följer:
- Övriga – 71,4
- Telia – 69,7
- Tele2 – 68,7
- Telefonor – 68,3
- 3 – 67,5
Kommentarer från SKI
SKI menar att det är tydligt att prisvärdhet varit viktigt för kundnöjdheten hos både privat- och företagskunder. Operatörer som erbjuder billiga mobilabonnemang med en stor grad av flexibilitet har i regel en högre kundnöjdhet.
Om funktionalitet och service är viktigt för branschen i stort så det främst prisvärdhet och flexibilitet som sticker ut bland de topprankade operatörerna.
Johan Parmler, Svenskt Kvalitetsindex
Detta är dock inte lika tydligt när det gäller företagsabonnemang. Just pris har dock visat sig vara mer viktigt för mindre företag än stora företag.
Det område där det finns störst risk för missnöje är kundservice. Här finns det, enligt SKI, fortfarande stora problem hos flera mobiloperatörer. Just kundservice är ett område vi också granskat när det gäller omdömen av svenska mobiloperatörer.
Vill du ta del av SKIs fullständiga kommentarer och rapport finner du dem här.
Kommentar från Vimla
Vimla är så klart väldigt glada över resultaten och har bland annat följande kommentar:
Vi har slitit vareviga dag med att ge våra kunder bästa möjliga kundupplevelse och det känns mäktigt att äntligen få en bekräftelse på att vårt hårda arbete har lönat sig.
Erik Linde, Head of Vimla
Vi passar på att säga grattis till Vimla och hoppas att kundnöjdheten i framtiden går upp både för privat- och företagskunder.
Har svårt att tro att denna så kallade undersökning är helt oberoende. Enligt SKI har Vimla och Hallon de nöjdaste kunderna när det gäller mobiltelefoni. Tittar man på Trustpilot från faktiska kunder är deras betyg jättedåliga. Hallon har typ sämst betyg av alla mobiloperatörer. Har större förtroende för Trustpilot än denna undersökning.
Vi förstår precis vad du menar. Vi anser dock att SKIs undersökningar har en hög trovärdighet. När det gäller TrustPilot är det faktiskt lite annorlunda enligt oss. Just mobiltelefoni är en tjänst som de flesta av oss bara förväntar att den ska fungera. Gör den däremot inte det kan det potentiellt leda till stor irritation. Eftersom Hallon och Vimla har så pass många kunder är det också rimligt att anta att de har haft fler kunder som stött på problem genom åren. Att skriva ett negativt omdöme på TrustPilot är antagligen enklare än att skriva ett positivt. I alla fall när det gäller mobilabonnemang.